Rebecca-tänkte snacka lite om olika bettlösa träns!

ja jag tänkte ta upp tränsen
hackamore
sidepull
crossunder
kapson
bosal

Okej vi börjar med
hackamore
Jag tycker detta är det "sämsta" av dessa tränsen inte för att det är dåligt så men det trycker väldigt mycket på hästens nacke och där har hästarna JÄTTE mycket nerver så det kan skadda nacken ocn nerverna.
Sen om fel person rider med det så kan hästen bryta hela nosryggen vilket gör att man får avliva hästen för att själva "hackamoreet" sitter där nosryggen är som känsligast och om man är hård i hande och inte vet om detta vi säger så här.
du är ute och rider på din häst med ett hackamore och hästen sticker av någon anledning och du inte får stop på den då måste du ju ta i lite mer såklart men du kan inte ta i så mycket som kanske krävs och då har en del lyckats bryta av hela nosryggen på hästen och det är ju såklart inget man vill!
det är ganska bra att sänka huvudet med asså ett bara bettlöst träns till dressyr kan det med vara!
men det kan även vara jätte dåligt till dressyr för en del hästar känner inte riktigt av singnalerna (stavning) rätt.
men det är så olika från häst till häst ryttare till ryttare!
men det är ju ett bra träns så för om hästen har lärt sig att lyssna på det så är det bar för dressyr eller aa asså det är bra för det andra med det är ju inte det men syftade på dressyren just nu!
sidepull

En sidepull inverkar direkt på samt mot sidorna av hästens nos. Nosdelen är oftast i flätat läder som ibland är täckt av fårskinn eller något annat mjukt material. Vissa avarter av sidepulls saluförs också. Dessa har hårda eller vassa nosdelar, i vissa fall med taggar på insidan.Ridning med sidepull är som att rida med vanligt tränsbett. Halt görs med sätet och stöd på båda tyglarna. Fördelen med sidepull är att du kan ställa och böja hästen i nacken och halsen. Ett bettlöst träns som sidepull är förlåtande för en dålig ryttarhand samtidigt som det kan göra hästen aningens bekväm. Som alltid är det viktigt att i första hand rida med säte och skänklar.En sidepull ska passas in så att nosdelen är placerad precis under hästens kindben.



kapson


En kapson har ett odelat läderklätt järn i nosdelen och är lika tydligt som ett tränsbett. Hur skarp en kapson är beror på nosjärnets form och bredd. Riktigt skarpa kapsoner är smala och kan ibland bestå av cykelkedjor. Dessa är definitivt inget hjälpmedel för hobbyryttare. Fördelen med kapsonen är att den har tre ringar fästa i nosjärnet så att den både kan användas vid ridning, tömkörning och longering.
Kapsonen påverkar hästens nosrygg samt sidan av nosryggen. Den gör det möjligt att böja hästen och lär den att arbeta i rätt form. En kapson kan med fördel kombineras med ett stångbett för att få två verktyg i samma huvudlag.
jag tycker dock personligen inte detta verkar jätte bra skulle inte haft ett sånt på tussi tror jag inte.



bosal

En bosal består av en ögla av råhud som hänger löst runt hästens mule och som har en knut under hästens underkäke. Den är fäst vid ett enkelt huvudlag. Så länge tygeln hänger löst hänger även bosalen med sin knut under hästens käke i balans och påverkar inte hästen. Vid tygeltag utövar bosalen tryck på nosryggen och hästen går undan för trycket.




crossunder

jag har ett till tussi då jag tycker dom är skit bra!

men nu ska jag skriva om dom.

aa dom ger tryck på hästens sidor om du ska svänga höger säger vi så ger det ett tryck på hästens vänstra sida men vill ju att hästen ska gå undan för tryck så det är ju bar för när man svänger så går hästen undan för trycket .

men något jag tycker är lite negativt är att det läggar oxå ett tryck på nacken men inte allls mycket det mesta är på sidorna av hästens huvud.

nu kommer en lånad text som jag hittade på hööks.

eller aa två meningar.

(Tygeltagen verkar genom att ge tryck på nacken och längs sidorna på huvudet. När man svänger pressas sidostycket mot huvudet och hästen flyttar sig ifrån trycket. Hästen slipper tryck över nosryggen och mulen.)



 

 

(hehe sorry jag ska inte kommentera vad jag tycker men jag gjorde det på några/någon )

Jag råkade klicka på massa knappar för jag ville prova en sak så fick jag en "snyggare" text fan att jag inte kollade hur jag gjorde -.-





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu